Klantcasus AFM
Aon Wft-compliancy inzichtelijk via het diplomadossier van Hoffelijk

De AFM uitte onlangs de zorg over het gebrek aan aandacht van de financiële dienstverleners voor de diplomaplicht. Uit het AFM-onderzoek bleek ruim 25% van de financiële dienstverleners de vereiste diploma’s niet (allemaal) te bezitten. Wij waren benieuwd hoe onze klanten hier tegenaan keken. In dit interview geeft Shirley Mostert, Specialist HR Learning & Development bij Aon, haar kijk op de huidige ontwikkeling en vertelt ze hoe Hoffelijk Aon op dit gebied ondersteunt.

De AFM geeft aan dat de diplomaplicht verslapt. Hoe kijken jullie bij Aon naar deze ontwikkeling?
“We hebben het bericht van de AFM met verbazing gelezen. Bij Aon staat de consument altijd op nummer één, we gaan dus niet lichtzinnig om met de Wft-diplomaplicht. Dit onderwerp staat altijd hoog op de agenda en onze afdelingen Compliance en HR zorgen ervoor dat onze medewerkers altijd voldoen aan deze diplomaplicht.

Aon heeft bewust gezocht naar een toekomstbestendige oplossing en het diplomadossier van Hoffelijk biedt hier de uitkomst voor. In dit diplomadossier kun je diploma’s van medewerkers vastleggen en deze afzetten tegen hun functie-eisen.”

Jullie maken inmiddels al vijf jaar gebruik van ons diplomadossier. In welk opzicht is het diplomadossier voor jullie een toegevoegde waarde?
“Met het diplomadossier kunnen we op een betrouwbare en efficiënte manier inzicht krijgen in de Wft-vakbekwaamheid van onze medewerkers. Het diplomadossier is eigenlijk veel meer dan alleen een digitaal archief voor diploma’s. Zo kan het systeem met één druk op de knop automatisch berekenen of medewerkers voldoen aan de functie-eisen van hun Wft-beroepskwalificatie.

Wanneer het niet op elkaar aansluit kunnen wij direct Wft PE-studiemateriaal beschikbaar stellen en krijgt de medewerker automatisch een terugkoppeling. Kortom, enerzijds weten we dankzij het diplomadossier of onze medewerkers aan de eisen voldoen én anderzijds weten we wat er moet gebeuren zodat ze ook in de toekomst voldoen aan de eisen.”

Klantcasus quote

Een paar jaar geleden hebben jullie UMG overgenomen, waarbij honderden diploma’s naar het diplomadossier overgezet moesten worden. Hoe hebben jullie hierbij de ondersteuning van Hoffelijk ervaren?
Bij ons starten er elke dag nieuwe mensen. Hierbij verloopt het aanmeldproces altijd heel soepel. Destijds stonden we voor een nieuwe uitdaging: honderden nieuwe collega’s met verschillende diploma’s moesten zo snel en zorgvuldig mogelijk opgevoerd worden in het diplomadossier. Hoffelijk bood hierbij fijne ondersteuning door alle diploma’s te verifiëren en meteen te kwalificeren in het diplomadossier. In een korte tijd was iedere werknemer overgezet en wij hadden er bijna geen omkijken naar. De medewerkers van Hoffelijk dachten goed met ons mee en bij vragen konden we altijd bij ze terecht.”

Zou je Hoffelijk aanbevelen aan andere bedrijven?
“Jazeker! We zijn hartstikke tevreden over de samenwerking met Hoffelijk. Naast de al eerder benoemde voordelen van het diplomadossier, voorziet Hoffelijk je van een snelle en gemakkelijke overstap, waarbij jij als klant volledig wordt ontzorgd.”