Etienne over de online training Effectief communiceren

Etienne Kreutzer traint al ruim vijf jaar bewindvoerders in hoe ze effectief kunnen communiceren en wat communicatie kan betekenen voor hen als bewindvoerder. Bij Hoffelijk geeft Etienne de training Effectief communiceren als onderdeel van de post-hbo-opleiding Bewindvoerder. Sinds kort geeft hij de training ook in de vorm van een digital classroom voor ervaren bewindvoerders. We vroegen hem in een kort interview wat jij als deelnemer van de digital classroom kunt verwachten.

Kun je jezelf in het kort voorstellen?
“Mijn naam is Etienne Kreutzer. Ik ben 34 jaar oud. Ik geef bij Hoffelijk de training Effectief communiceren. Deze training is onderdeel van de post-hbo-opleiding Bewindvoerder en gaan we nu ook in de digital classroom verzorgen voor mensen die al in het vak zitten. De training scoort namelijk altijd positief bij de cursisten en kijkende naar de feedback die we krijgen, is deze training in deze tijden extra relevant.

In het verleden heb ik psychologie en gedragsverandering gestudeerd. Ondertussen ben ik al tien jaar ondernemer. Momenteel ben ik actief als organisatie- en communicatieadviseur voor (met name overheids)organisaties en geef ik al vijf jaar de training Effectief communiceren in verschillende vormen.”

Wat kunnen de ervaren bewindvoerders verwachten bij de korte online training Effectief communiceren? En hoe verloopt een digital classroom eigenlijk?
“Effectief communiceren is een interactieve online training. Om elkaar aan het begin van de training te leren kennen, stelt iedereen zichzelf eerst even voor. Het bruggetje naar het eerste inhoudelijke onderwerp, ‘je eerste indruk’, is dan snel gemaakt.

We staan vervolgens stil bij wat effectieve communicatie is. Heel veel mensen denken alleen aan hun boodschap die goed over moet komen, maar dat is slechts één onderdeel van communicatie. Je bent immers met iemand in gesprek.

Daarnaast behandelen we twee manieren van gedragsbeïnvloeding: het bekrachtigen van positieve eigenschappen en het ontkrachten van negatieve eigenschappen. Bij dat ontkrachten gaan we in op weerstand en hoe we hiermee om moeten gaan. Bij het bekrachtigen spenderen we aandacht aan overtuigende communicatie.

Tijdens de training ontvang ik vaak vragen, die ik dan meteen behandel. Dit gaat dan vaak over een bepaalde situatie of ervaring van de cursist. Zo leren we praktijkgericht met elkaar en kan ik de cursisten écht verder helpen. Vragen stellen en interactie stimuleer ik dan ook zeer. De cursisten krijgen zo de handvatten om zelf hun communicatie te optimaliseren.”

Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van deze training voor bewindvoerders?
“Ik begrijp van bewindvoerders dat het vaak misgaat bij de communicatie. Dit kan onbegrip zijn vanuit de cliënt of vanuit de bewindvoerder, maar bijvoorbeeld ook onduidelijkheid over bepaalde afspraken. Bij de training Effectieve communicatie leren de deelnemers de boodschap op de juiste manier over te brengen. Als de boodschap niet duidelijk is voor de ander, moet hier verandering in worden gebracht. Dat kan bijvoorbeeld door andere woorden te gebruiken of door visuele ondersteuning. Tegelijkertijd leren ze ook om te gaan met verschillende reacties van de ontvanger.

Wat vind je het leukste aan je beroep?
“Na het volgen van de training, kijken de cursisten op een andere manier naar zichzelf. Omdat ze leren meer uit hun communicatie en daarmee leren meer uit zichzelf te halen. Ik vind de combinatie van de theorie en praktijk ook erg leuk. Natuurlijk komt theorie aan bod, maar we oefenen ook met gesprekken. De cursisten hebben tijdens de training een aantal vakgenoten om zich heen en samen creëren we de juiste sfeer. Een sfeer waarin iedereen alles kan zeggen en proberen, waardoor de training dus heel praktisch blijft. Ik vind het heel mooi om op zo’n manier les te geven.

Daarnaast werk ik met professionals om me heen. Ik heb zelf mijn expertise, zij hebben hun expertise. Eigenlijk breng je twee werelden bij elkaar. We kunnen van elkaar leren. Natuurlijk ben ik de docent, maar uiteindelijk leer ik ook van de cursisten. Mijn kennis is alleen iets waard, als zij er in hun praktijk mee verder kunnen.”

Met welk gevoel hoop je dat de cursisten na de training weglopen?
“Ik hoop dat ze nog meer uit zichzelf en uit hun vak kunnen halen, door te kijken naar hun communicatie. En dat de bewindvoerders zichzelf nog professioneler op de kaart willen zetten, ongeacht of ze net begonnen zijn of dat ze zich al een tijdje in het vak bevinden. Door te kijken naar je communicatie kan dat namelijk.

Mijn doel is altijd om ervoor te zorgen dat de cursisten na de training geprikkeld zijn om hun nieuwe kennis toe te passen in de praktijk. Ik vind het heel mooi als de bewindvoerders geloven dat deze nieuwe manier van communiceren hen echt iets gaat opleveren.”

Wil je verder nog iets kwijt over Hoffelijk?
“Toen ik op gesprek ging bij Hoffelijk was ik onder de indruk van hoe professioneel, maar ook flexibel jullie te werk gaan. Hoffelijk respecteerde mij als persoon, hield rekening met mijn wensen en kijkt naar hoe we onze visies en werkwijzen bij elkaar kunnen brengen. Het klikte erg goed en ik heb me altijd thuis gevoeld bij Hoffelijk.”

Ook effectief leren communiceren met je cliënten? Volg dan de online training van Etienne bij Hoffelijk!