Klassikale trainingen digitaliseer je niet even

Toen we door het coronavirus ineens massaal thuiszaten, werden veel klassikale opleidingen als digital classrooms aangeboden. Als Hoffelijk zijnde, pleiten we al ruim tien jaar voor digitaal onderwijs, maar in dit geval zetten we er toch vraagtekens bij. Is dit een voorbeeld van innovatie en wendbaarheid tijdens een crisis? Volgens ons is het eerder goedbedoeld opportunisme en dat motiveert ons nog meer om onze online expertise met andere opleiders te delen. Daarom lanceren we nu het kennisplatform Leren op afstand.

Verkleed klassikaal niet als online
Het is mooi dat opleiders in deze periode hun trainingen verplaatsen naar digital classrooms, vindt ook onze directeur Relatiebeheer, Edwin Deijs. “Je hoort cursisten na afloop alleen nooit zeggen dat het ook echt een verbetering was ten opzichte van klassikaal”, stelt hij en dat is volgens hem te wijten aan het feit dat de opleidingen echt ontworpen zijn vanuit de gedachte om klassikaal aan te bieden.

Een vaardigheidstraining digitaal aanbieden is volgens Edwin te vergelijken met een fietstochtje door het bos op een een stadsfiets. Je ontwerpt een vaardigheidstraining namelijk in de wetenschap dat je klassikaal alle non-verbale signalen van de hele groep kunt opvangen, tot aan elke oogbeweging toe. Online gaat dat niet. “Een speciaal voor klassikaal onderwijs ontworpen opleiding leent zich er vanaf de oorsprong dus al niet voor om digitaal te geven, net zoals een stadsfiets niet is ontworpen om mee door het bos te crossen. Het kan wel, maar al snel zul je merken dat hij daar niet voor bedoeld is. Dan kun je je stadsfiets wel aanpassen met nieuwe banden en een ander zadel, maar in de basis blijft het een stadsfiets en zal het nooit een mountainbike worden. Zo is het met een klassikale training ook. Die verander je niet in een digital classroom, je verkleedt hem alleen zo”, legt Edwin uit.

Kennisplatform Leren op afstand
Opleiders zouden zich eerst af moeten vragen of het wel echt in het belang van de cursist is om de opleiding op korte termijn te geven of dat deze ook kan worden uitgesteld. Soms is dat namelijk wel zo, maar veel opleidingen kunnen ook prima uitgesteld worden. Als voorbeeld benoemd Edwin de vaardigheidstrainingen die in het kader van de PE SEH in heel 2020 kunnen worden gevolgd.

“Deze trainingen kunnen ook prima na de zomer worden gegeven. Bovendien zijn vaardigheidstrainingen nu echt trainingen waar klassikaal onderwijs vaak juist wél een meerwaarde is. Uitstellen tot na de zomer geeft je als opleider de kans om óf de ontwikkelingen rondom corona in de gaten te houden en je opleiding volgens de richtlijnen van het RIVM bewust weer klassikaal te gaan geven, óf om de komende periode te gebruiken om echt terug te gaan naar de tekentafel en van scratch af aan een online opleiding te ontwikkelen.”

Hoffelijk helpt graag opleiders, zowel binnen als buiten de financiële dienstverlening,  de stap naar digitaal te maken mét behoud van kwaliteit. Daarom bieden we nu onze opgebouwde expertise aan via het nieuwe kennisplatform Leren op afstand. Dit geeft opleiders die nu pas starten met online onderwijs de kans om het maken van bepaalde denkfouten, te voorkomen.

Het platform staat boordevol tips en is voor iedereen toegankelijk. Het biedt je allereerst informatie over wat online onderwijs inhoudt, zodat je kunt afwegen of de transitie naar online onderwijs de juiste keuze is. Vervolgens reiken we je een stappenplan aan om zelf een succesvolle digital classroom en e-learning te kunnen ontwikkelen, inclusief tips voor trainers en deelnemers.

Samen sterk op afstand
Sinds het begin van de coronacrisis delen we tips om, ondanks de afstand die we moeten houden, ons werk zo normaal mogelijk door te kunnen laten gaan. Deze tips gaan over adviseren, werken en solliciteren op afstand en staan in één overzicht op onze speciale pagina Samen sterk op afstand. Hier kun je ook meer vinden over de invloed van de maatregelen omtrent het coronavirus. Met de aanvulling van het kennisplatform Leren op afstand hopen we ook op dit vlak onze expertise te kunnen delen en ons zo gezamenlijk hard te maken voor kwalitatief online onderwijs.

Dit bericht is ook gedeeld door am:web, InFinance en VVP Online.