Maak kennis met Maikel

Al vanaf de geboorte van Hoffelijk Kwaliteit is Maikel aan de slag bij Hoffelijk. Hij coacht en ondersteunt adviseurs om samen met hen te kijken hoe ze de kwaliteit van hun hypotheekdossiers (eventueel) kunnen verbeteren. In deze voorstelronde hebben we hem gevraagd naar zijn ervaringen als adviesdossierbeoordelaar tot nu toe.

Om te beginnen, kun je jezelf in het kort voorstellen?
“Mijn naam is Maikel Schapers en ik woon samen met mijn vrouw en twee zonen in het Brabantse Rijen. Naast mijn drukke gezinsleven kijk ik graag naar films en series én speel ik gitaar. Bij Hoffelijk werk ik als beoordelaar advieskwaliteit. Ik kijk of de hypotheekadviesdossiers reproduceerbaar zijn en of deze voldoen aan wet- en regelgeving.

Bij mijn vorige werkgever gaf ik in eerste instantie vooral financieel advies. Later werd ik gevraagd om daarnaast ook hypotheekadviezen te gaan beoordelen voordat ze naar de klant werden verstuurd. Dat laatste gaf mij zoveel energie dat ik er na een tijdje voor heb gekozen om me daar volledig op te gaan focussen. Toen kwam ik in contact met Hoffelijk, omdat ook zij inzien dat er bij hypotheekdossiers op kwaliteit nog veel winst te behalen valt. Het duurde toen niet lang meer voor ik bij dit jonge en dynamische bedrijf aan de slag kon.”

Hoe ziet een dag bij Hoffelijk er voor jou uit?
“Voor mij begint de werkdag meestal rond een uur of 7. Om de files voor te zijn begin ik vroeger dan (de meeste van) mijn collega’s. Zodra ik ben opgestart neem ik nog een keer de (bel)afspraken door die ik die dag heb om vervolgens aan de slag te gaan met het beoordelen van hypotheekdossiers. In de twee jaar dat ik werkzaam ben bij Hoffelijk heb ik inmiddels meer dan 1.000 adviesdossiers beoordeeld. Wat ik hierin terugzie is dat een niet reproduceerbaar advies vaak niet het gevolg is van onwil, maar van tijdsdruk. Het kan daarom prettig zijn om hierin ondersteund te worden en zo scherp te blijven.

Naast de beoordelingen houd ik me bezig met het beantwoorden van vakinhoudelijke vragen die adviseurs stellen in onze LinkedIn-groep.”

Je hebt inmiddels al aardig wat hypotheekadviesdossiers beoordeeld. Wat zijn zoal de reacties die je hierop krijgt?
“Ik krijg veelal positieve reacties op de beoordelingen en de coachingsgesprekken, waarbij vakgenoten aangeven dat ze onze praktische tips als zeer waardevol ervaren. Zo heb ik een adviseur gesproken die naar aanleiding van onze beoordeling en tips het adviesproces heeft aangepast. Hij heeft aangegeven door onze tips meer structuur in de adviesmotivaties te hebben gekregen, waardoor hij voortaan gemakkelijk kan onderbouwen hoe zijn adviezen tot stand zijn gekomen.

Ik krijg ook vaak te horen dat adviseurs op voorhand sceptisch zijn over een dossierbeoordeling, terwijl ze de beoordeling achteraf als zeer positief ervaren. Dat komt doordat wij het niet alleen theoretisch, maar vooral ook praktisch houden.”

Wat vind je het leukste aan je functie als beoordelaar advieskwaliteit?
“Het mooiste vind ik dat ik bij Hoffelijk bezig kan zijn met mijn vak en dat ik me samen met mijn collega’s inzet om adviseurs te ondersteunen en te coachen om de advieskwaliteit in de branche te verbeteren.

Omdat ik zelf heb gewerkt als adviseur weet ik als geen ander dat je als adviseur te maken kunt krijgen met tijdsdruk of andere zaken waardoor het gevaar dreigt dat de advieskwaliteit niet op de eerste plaats komt te staan.”

Welke tip wil je adviseurs en organisaties meegeven?
“Veel adviseurs en organisaties denken dat ze hun hele proces moeten omgooien om de advieskwaliteit te verbeteren. Dit is echter niet het geval. Met de bestaande tools en software kun je relatief simpel en snel verbeteringen doorvoeren waarmee de kwaliteit van het advies naar een hoger niveau wordt gebracht. Je moet er wel een keer voor gaan zitten en er wat tijd in investeren. Wanneer je de nieuwe werkwijze eigen maakt en de kwaliteit van je dossiers zichtbaar ziet verbeteren, dan is dat het meer dan waard.”

Plaats hier je reactie...